جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تفکر تشکیل جایزه ملی ایران در سال 1381 شکل گرفت و با تشکیل کمیته‌ای، تجربیات عینی جوایز ملی کیفیت در سایر کشورها، خصوصاً مدل‌های مالکوم بالدریج، بنیاد کیفیت اروپا EFQM و جایزه دمینگ بررسی شد و نهایتاً در تاریخ 15/3/81 طی یکصد و دومین جلسه این شورا، این جایزه تصویب و جهت اجرا به سازمان ملی استاندارد ایران ابلاغ شد.

از سال 1382 تا 1385 چهار دوره جایزه ملی کیفیت ایران عیناً بر مبنای مدل EFQM  اروپا برگزار شد و در این راه دوره‌های آموزش متعددی برای تربیت ارزیابان برگزار شد. پس از برگزاری دوره چهارم، مسئولان ذیربط در یک تصمیم‌گیری ملی به این نتیجه رسیدند که برای اثربخشی بیشتر این جایزه، لازم است نگاه عمیق‌تری به تعالی سازمانی از بعد کیفیت محصولات و خدمات صورت پذیرد. لذا ضمن تغییر محتوای مدل و بومی کردن آن، ارزیابی کیفیت در دامنه کاربرد محصول یا گروهی از محصولات تعریف شد.

در سال 1389 و در یک‌صد و چهارمین جلسه شورای عالی استاندارد، تشکیل جوایز بخشی مبتنی بر جایزه ملی کیفیت ایران تصویب و در سال 90 جوایز بخشی در حوزه‌های ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، غذا و دارو، و خودرو عملاً شکل گرفت. از سال 90 تا سال 95 دبیرخانه جایزه در شرکت ارتباطات زیر ساخت قرارداشت. از سال 1390 تا 1397 هشت دوره و در مجموع 155شرکت در این جایزه بخشی شرکت نموده که مهمترین شرکت های اپراتور سیار، FCP ها و شرکت های SAP و بانکداری الکترونیک به چشم می‌خورند.

 

سطوح جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات

جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

پرتال مربوطه؛  ICTINQA.ICT.GOV.IR

 

مراحل برگزاری جایزه به صورت مختصر به ترتیب ذیل می باشد؛
  • فراخوان ثبت نام
  • ثبت نام اولیه
  • شرکت در کلاس توجیهی
  • ثبت نام
  • شرکت در دوره آموزشی
  • فراخوان ارزیابان
  • تأئید صلاحیت و تشکیل تیم های ارزیابی
  • ارزیابی شرکت ها
  • برگزاری مراسم
  • ارسال گزارش بازخورد
 

هشتمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات

هشتمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات